Jij krijgt de unieke kans om mee te gaan op een bijzondere levens- en wereldexpeditie. Een reis met de Marín betekent een zonnige en afwisselende week waarbij ontspanning en spanning, plezier en serieuze gesprekken, elkaar op een natuurlijke manier afwisselen. Lisa en Martin hebben hebben een aantal jaren geleden hun banen opgezegd en hun huis verkocht. Ze hebben hun roer omgegooid en zijn 'live-aboards' geworden op hun zeilboot Marín en willen al zeilend verschillende plekken op de wereld verkennen. Dit betekent dat het zeilgebied van Martin en Lisa van tijd tot tijd verandert. Door deze unieke manier van reizen ervaar je 'het bootleven' op en top en ga je samen op ontdekkingsreis.
In april 2024 zeilt de Marin de Atlantische Oceaan over naar Suriname, dit is het zuidelijke deel van de Caraïben. In september (het droge seizoen in Suriname) hebben Martin en Lisa een bijzondere reis samengesteld. Zij bieden de mogelijkheid om de jungle van Suriname te ervaren over de Commewijne- en Cottica rivier. Het wordt een rivier safari waarbij je ondergedompeld wordt in het verleden van Suriname (op de rivier mag niet gezeild worden, dat betekent varen op de motor). Je vaart langs oude plantages uit het koloniale verleden en maakt kennis met de bevolking die dicht bij de natuur leven.
In oktober 2024 zetten ze koers naar de Bovenwindse Eilanden van de Kleine Antillen. Als eerste zijn Tobago en Trinidad aan de beurt. Vervolgens kun je tot en met mei 2025 meevaren langs één of meer eilanden in de Carieb. Ze varen langs Grenada, Martinique, St. Vincent & de Grenadines, Santa Lucia, Dominica en Guadeloupe. Aan jou de keus waar je op wilt stappen! Ben je klaar voor jouw eigen avontuur langs de eilanden in de Caraïbische Zee?
In maart 2024 vertrekt de Marin met bestemming Suriname. Hier hebben Martin en Lisa een bijzondere reis samengesteld. Zij bieden de mogelijkheid om de binnenlanden van Suriname te ontdekken en voeren je mee op een reis over de Cottica rivier tot aan Moengo. Het wordt een rivier safari waarbij je ondergedompeld wordt in het verleden van Suriname. Je vaart langs oude plantages uit het koloniale verleden en maakt kennis met de bevolking die leven dicht bij de natuur.
Ontdek een reeks van unieke zeilvakanties, allemaal mogelijk met Martin en Lisa aan boord van de Marin. Klaar voor jouw eigen avontuur op de betoverende wateren van Kaapverdië en Suriname?
Een zeilreis heeft minimaal twee en maximaal vier gasten. Kom je alleen dan heb je een eigen hut.
Bij onze zeilreizen kun je rekenen op veel zeilen, oefenen met zeilen, gezelligheid, lekkere hapjes en heerlijk eten van onze verassende vegetarische keuken. Als je dat wilt, kunnen we vast een leuke excursies aan land doen of een mooie wandeling maken waardoor je op deze afwisselende zeilreis niet alleen van de zee maar ook van het eiland kunt genieten.
’s Avonds bespreken we de mogelijke route voor de dag die volgt. Uitgangspunt is steeds: gevarieerd en mooi zeilen, nieuwe ervaringen op doen en iets van het eiland zien. Martin bepaalt wat de veilige kaders zijn (aan de hand van weer en wind). Als je dat wilt kun jij de route verkennen en uitzetten op de Ipad. Afhankelijk van de weersomstandigheden, route, zeilervaring en slaapwensen kiezen we om voor anker te gaan of voor een haven om te overnachten.
Een dagtocht duurt bij voorkeur zo’n 4 tot 6 uur, maar is sterk afhankelijk van het eiland waar we zijn. Soms is het heerlijk om een dag in een haven te blijven liggen zodat je alleen of samen het eiland kunt verkennen. Op de meeste eilanden kennen we wel een mooie wandeling (tussen de 5 en 20 km), mooie plekjes om te relaxen of te snorkelen. Verder hebben we een 1-persoonskano en een windsurfplank aan boord. Tot slot hebben we een kast met spelletjes.
We willen het onze gasten graag naar de zin maken. Op de eerste dag ontvangen we onze gasten vanaf drie uur met koffie en thee (én als het lukt zelfgemaakte appeltaart). We hebben dan al een groot deel van de weekboodschappen gedaan (vegetarisch). Als je ons dat vertelt, proberen we rekening te houden met mogelijke allergieën en eetwensen. Wij verzorgen het ontbijt en de lunch, maar ook minimaal drie keer het avondeten. Op de overige avonden kun je in één van de leuke plaatsjes uit eten gaan.
Omdat we samen op reis zijn dragen we ook samen de verantwoordelijkheid voor het reilen en zeilen aan boord. Dat betekent dat iedereen meehelpt met het zeilen, maar ook een bijdrage levert bij de huishoudelijke taken zoals de afwas of het wegbrengen van de vuilnis.
De Oceanis 473 Clipper is een ruime familiecruiser van meer dan 14 meter met heerlijke zeileigenschappen. Onze boot is vernoemd naar onze dochter: Marín betekent godin van de zee.
Leefruimte
Op elke boot, ook een ruime, is de gezamenlijke leefruimte beperkt. Zoek daarom een eigen plek op als je die nodig hebt en hou hierbij rekening met elkaar. Je kunt bijvoorbeeld de rust opzoeken van je hut, op het voordek een boek lezen, of even de kant op gaan als we in een haven liggen.
Tijdens het zeilen vragen de zeilmanoeuvres vaak de nodige aandacht. Toch is er ook vaak ruimte om een spelletje te doen. Als het erg warm en zonnig is kunnen we voldoende schaduw in de kuip creeëren. Het achterschip heeft een geïntegreerd zwemplateau met douche.
Als we voor anker liggen is er gelegenheid om te zwemmen of om met de bijboot aan land te gaan om op eigen gelegenheid de omgeving te verkennen.
Koken en eten
In de salon, de centrale ruimte in de boot, kunnen we koken en eten als het buiten fris is. Er is een keuken met koelkast en oven. Rondom de uitklapbare tafel is plaats voor acht personen.
Slapen
Voor de gasten zijn er drie 2-persoonshutten. Elke hut heeft een eigen kast en een raam dat opengezet kan worden voor frisse lucht of dat je kunt verduisteren als je dat fijn vindt. Alle bedden zijn 2,10 meter lang. Bij het voeteneinde lopen de bedden taps toe. De twee kleinste hutten bevinden zich voor in de boot (bed 0,80 – 1,40m breed). De grootste hut bevindt zich achter in de boot (bed 1,30 – 1,70m breed). Kom je alleen, dan heb je een eigen hut.
Douche en toilet
Onze gast(en) hebben onderweg beschikking over het gastentoilet met douche (warm water is beschikbaar als we lang genoeg op de motor hebben gevaren). Als we in een haven liggen maken we gebruik van de douche- en toiletvoorzieningen aldaar.
Veiligheid
Marín is uitgerust met de wettelijk voorgeschreven veiligheidsuitrusting, zoals een goedgekeurd reddingsvlot, reddingsvesten, VHF, EPIRB, enz.
Wij zijn Martin Hordijk (schipper) en Lisa van den Heuvel (schippersvrouw). In 2018 verkochten we ons huis en sindsdien leven, reizen en werken we op onze zeilboot Marín. Eerst op de Middellandse zee en sinds 2021 op de Canarische Eilanden.
We zijn al helemaal verknocht geraakt aan het leven aan boord. We combineren het reizen/zeilen met onze wens om bepaalde gebieden goed te leren kennen. Inmiddels maken we plannen om ook de rest van de wereld met onze boot te verkennen.
Ik stond in het begin niet te trappelen om met Martin te gaan zeilen. Ik werd tijdens onze tochtjes op het IJsselmeer al zeeziek, maar inmiddels heb ik ook redelijke zeebenen ontwikkeld. Hoewel ik bij overtochten nog steeds moet ‘inslingeren’. Inmiddels ben ik verknocht geraakt aan het vrije bootleven. Het reizen van plek naar plek en het voortdurende geluid van de zee om mij heen vind ik heerlijk. Nachttochten vind ik nog steeds absoluut magisch! Als we ook nog dolfijnen om de boot hebben is er maar één moment dat telt… dat is het nu! Heerlijk vind ik dat.
Naast het ‘meezeilen’ voor de Nederlandse Vloot bieden we, als ervaren coaches, ook zeil- coachreizen aan. Ben je geïnteresseerd in onze loopbaan- en levenscoaching, kijk dan op onze website www.livemarvelouz.com voor meer informatie.
Als kind surfde ik me suf of ik zeilde mee met vrienden over de randmeren. Met een vriend kocht ik mijn eerste kajuitzeiljachtje van krap 7 meter. We knapten hem helemaal op en ruilden hem later in voor een groter en zeewaardig zeiljacht van maar liefst 8,5 meter. Hiermee spendeerde ik (vaak in mijn eentje) weekend na weekend op het IJsselmeer. Winter of zomer, weer of geen weer. Nieuwe ‘bestemmingen’ en de eindeloosheid van het IJsselmeer trokken me aan als een magneet. In 2019 kochten we onze huidige boot (ruim 14 meter). Samen zeilden Lisa en ik van Griekenland via Spanje naar Nederland en daarna weer naar de Canarische Eilanden. Zeilen is voor ons een prachtige manier om de wereld te ontdekken, te leven in het hier en nu, en te kunnen wonen onder de zon. Als schipper heb ik de nodige zeemijlen achter de rug en beschik ik over de juiste papieren en vaarbewijzen. Aan boord is het mijn kracht om jou ‘aan het roer’ te krijgen.
We hanteren een boordkas waarbij we uitgaan van 35 euro p.p.p.d. Bij drie of vier gasten is dit is meestal meer dan voldoende voor alle hapjes, drankjes (op basis van twee-drie glazen wijn/bier/fris per dag), ontbijt, vier avondmaaltijden, havenovernachtingen, diesel, de eind schoonmaak en linnengoed (schoon beddengoed, twee handdoeken en een badlaken p.p.)
Martin en Lisa worden volgens al oud gebruik vrijgehouden van de boordkas.
Aanbetaling:
Bij boeking van een reis met de Marin dien je na de ontvangst van de factuur een aanbetaling te doen van 35% van de reissom.
Deze aanbetaling dient te zijn betaald binnen een termijn van 14 dagen na de factuurdatum.
Het restant van de betaling dient voor 6 weken voor vertrek te zijn voldaan.
Annulering door de afnemer:
Bij annulering door de afnemer vervalt de aanbetaling aan de aanbieder.
Bij annulering door de afnemer binnen 6 weken voor aanvang van de zeilreis vervalt de gehele reissom aan de aanbieder.
Als je een annulering verzekering afsluit is het risico te beperken tot het minimum.
Annulering door de aanbieder:
Bij annulering door de aanbieder naar aanleiding van calamiteiten krijgt de afnemer de volledige gedane betaling 100% retour.
Tijdens de zeilreis is de schipper verantwoordelijk voor een verantwoorde uitvoering van de reis.
Mocht het zo zijn dat door omstandigheden het niet veilig is om uit te varen dan is de schipper er aan gehouden keuzes te maken vanuit het door de wet voorgeschreven “goed zeemanschap”. Deze keuzes dienen ten alle tijden te worden gerespecteerd. Hier kan men niet op reclameren.
Uiteraard zal de schipper er alles aandoen wat binnen zijn vermogen ligt om de reis zoals overeengekomen is uit te voeren.