Zeilvakantie Svalbard Spitsbergen 8 Dagen Arctische Herfst Noordwest 2024
Isfjorden – een reis door de culturele geschiedenis en het erfgoed van Spitsbergen. Verken het magnifieke SVALBARD, walvissen en het noorderlicht
Dag 1: Inscheping in Longyearbyen
Ons zeilschip Noorderlicht ligt op u te wachten bij de zogenaamde ‘drijvende pier’ waar u vanaf 16.00 uur kunt inschepen. Het schip zet koers naar de baai van Gipsvika waar het voor de nacht voor anker zal gaan.
Dag 2-7: Zeilen richting het noordwesten van Spitsbergen
Tijdens deze reis zullen we koers zetten naar het noordwesten van Spitsbergen. Afhankelijk van de omstandigheden zijn de onderstaande plaatsen mogelijke bestemmingen.
Alkhornet-klif
Mogelijk zal onze eerste zodiac-landing plaatsvinden in Trygghamna, waar je de overblijfselen kunt zien van een 17e-eeuwse Engelse walvisvaarderij en een 18e-eeuwse jachtstation van de Pomor (Russische jagers).
Vanaf hier kunnen we mogelijk wandelen naar de 428 meter hoge Alkhornet-klif, waar ongeveer 10.000 paar verschillende zeevogels broeden. De kliffen bestaan uit carbonaatgesteente dat meer dan een miljard jaar oud is. De toendra aan de voet van de klif ontvangt voedingsstoffen van de zeevogels en biedt weiden voor rendieren, nestplaatsen voor ganzen en schuilplaatsen voor poolvossen. Daarom is deze locatie zeer geschikt om deze dieren, evenals ijsberen, te spotten.
St. Johns
Als de ingang van de fjord vrij is van ijs, varen we ’s nachts de St. John Fjord binnen. Dit prachtige en beschutte fjordsysteem bevat meerdere gletsjers en is een van de favoriete plekken van de kapitein. Als we geluk hebben, kunnen we ’s nachts genieten van het gezang van de baardrobben.
Forlandsundet
Dit is een prachtige zeestraat gelegen tussen het hoofdeiland van Spitsbergen en het eiland Prins Karls Forland. Omdat dit vaargebied mogelijk nog in de greep van de winter kan zijn, is er gelegenheid om veel wilde dieren te spotten, waaronder ringelrobben en baardrobben. Historisch gezien is de zeestraat Forlandsundet altijd gevreesd geweest door veel walvisvaarders vanwege de Forlandsrevet-zandbank aan de noordzijde. Vanwege de geringe diepgang is de Noorderlicht een van de weinige schepen die deze wateren kan bevaren, hoewel de bemanning volledige concentratie nodig heeft. Ondertussen moet je niet vergeten om uit te kijken naar grote groepen walrussen die vaak te vinden zijn bij Sarstangen en Poolepynten! Ze vormen een prachtig schouwspel met panoramische bergen op de achtergrond waar camera’s dol op zijn.
Gletsjers van Kongsfjord & Krossfjord
Wanneer we kunnen varen naar de prachtige Kongfjord en Krossfjord, word je begroet door het imposante gezicht van de “14 juli” gletsjer. Baardrobben rusten vaak uit op de gebroken ijsschotsen en in de buurt van de gletsjer kunnen we broedkolonies van zwarte zeekoeten, drieteenmeeuwen en papegaaiduikers vinden.
Deze fjorden in het bijzonder hebben een historisch erfgoed van de Engelsen. In de beginjaren van de walvisvaart maakten de Engelsen en de Nederlanders een overeenkomst waarbij ze de walvisgebieden onderling verdeelden. De Engelsen kregen het recht om ten zuiden van de Magdalenafjord te jagen en de Nederlanders kregen de controle over de noordwestelijke hoek van Spitsbergen.
Murraypynten
In Murraypynten, vernoemd naar een Schotse oceanograaf, hopen we een landing te maken om walrussen van dichtbij te kunnen spotten. Murraypynten is een schiereiland ten noorden van de Grimaldibukta. Vanaf de heuvels heb je een prachtig panoramisch uitzicht op het ruige berg- en gletsjerlandschap van Spitsbergen en het vlakke landschap aan de voet van de berg maakt het heerlijk en gemakkelijk om te wandelen. Aan de zuidkant van Murraypynten kun je een ruïne van een hut bezoeken die is gebouwd door een Duitse expeditie in 1963.
Blomstrandhalvoya-schiereiland
We kunnen mogelijk een landing organiseren op het Blomstrandhalvoya-schiereiland, waar de overblijfselen van een marmermijn te zien zijn bij Ny London. Vanaf deze locatie hebben we ook een prachtig uitzicht op de Tre Kroner, de drie iconische bergpieken die door het ijskapsel schijnen.
Ny Ålesund
Bij slechte weersomstandigheden kunnen we het voormalige mijnstadje Ny Ålesund bezoeken. Ny Ålesund is de meest noordelijke nederzetting ter wereld en tegenwoordig een gerenommeerd onderzoekscentrum voor de poolgebieden. De bijzondere band van Nederland met Spitsbergen wordt hier geëerd door het Arctisch Centrum van de Rijksuniversiteit Groningen. Ze gebruiken hier een aantal gebouwen als poolstation, waar onderzoek wordt gedaan naar rotganzen en klimaatverandering.
Forlandsundet
Historisch gezien was het noordelijke deel van de zeestraat altijd gevreesd door veel walvisvaarders vanwege de Forlandsrevet-zandbank. Willem Barentsz noemde dit noordelijke deel ‘Forlandsundet Keerwyck’, omdat ze bij de zandbank moesten draaien vanwege de ondieptes. Vanwege de geringe diepgang is de Noorderlicht een van de weinige schepen die deze wateren kan bevaren, hoewel de bemanning volledige concentratie nodig heeft. Ondertussen moet je niet vergeten uit te kijken naar grote groepen walrussen die vaak te vinden zijn bij Sarstangen en Poolepynten! Ze vormen een prachtig schouwspel met panoramische bergen op de achtergrond waar camera’s dol op zijn.
Spookstad ‘Barentsburg’
Afhankelijk van de beschikbaarheid van een ligplaats in Barentsburg, kunnen we varen naar de Russische mijnbouwnederzetting waar we tegen het einde van de middag zullen aankomen. Na een avontuurlijke reis in de ongerepte natuur van Spitsbergen, krijg je de gelegenheid om vrij te bewegen zonder toezicht van een gids met een geweer, zoals dat in de meeste delen van Spitsbergen verplicht is. We kunnen hier mogelijk 2-3 dagen verblijven.
De naam Barentsburg werd in 1924 door de Nederlandse Spitsbergen Maatschappij gegeven aan de destijds Nederlandse mijnbouwnederzetting. In 1926 werd de mijnstad overgenomen door de Russen, waarna het uitgroeide tot een stad van mijnwerkers met meer dan 1000 inwoners. Vandaag de dag zijn er nog steeds ongeveer 400 mensen, voornamelijk van Russische of Oekraïense afkomst. Aangezien de mijn al lange tijd niet meer winstgevend is, heeft de focus zich steeds meer op het toerisme gericht. Vanaf de kade waar ons schip is afgemeerd, moeten we eerst ongeveer 140 houten treden beklimmen voordat we de hoofdstraat betreden. Hier zullen we zien dat de Sovjetperiode zijn sporen heeft nagelaten. Er staat een levensgroot buste van Lenin in het midden van de stad, billboards met foto’s van arbeiders en modernistische Sovjetgebouwen. Verder kun je hier de meest noordelijke brouwerij ter wereld vinden en het Pomor museum bezoeken.
Dag 7: Zeilen richting Longyearbyen
In de ochtend organiseren we een laatste landing. De rest van de dag zeilen we terug naar Longyearbyen.
Dag 8: Afscheid Noorderlicht
Na een stevig ontbijt wordt u vriendelijk verzocht om 09:00 uur van boord te gaan.
LET OP: alle routes zijn alleen bedoeld als richtlijn. De programma’s variëren afhankelijk van het ijs, het weer en de omstandigheden in het wild. Landingen zijn afhankelijk van de beschikbaarheid van de locatie, toestemmingen en milieuoverwegingen volgens de AECO-voorschriften. Officiële vaarplannen en landingsslots worden voor aanvang van het seizoen met AECO ingepland, maar de expeditieleider bepaalt het definitieve plan. Flexibiliteit staat voorop bij expeditiecruises
Reisnummer: DNV8039
Vertrekdatum: 1 september 2024
Vertrekhaven: Longyearbyen
Inschepen: 16:00 uur
Aankomstdatum: 8 september 2024
Aankomsthaven: Longyearbyen
Ontschepen: 09:00 uur
Prijs: vanaf € 3299,- p.p., vol pension
Aantal dagen: 8