Hoog in de poolcirkel tussen Noorwegen en de Noordpool ligt het noordelijkste ijzige stadje ter wereld, Spitsbergen. Spitsbergen is een sprookjesachtig maar indrukwekkend landschap, een van de laatste grote wildernissen van Europa, waar meer ijsberen dan mensen leven.
Spitsbergen ontdekken onder zeil met een groot schip is veruit de beste en meest duurzame manier om het allerbeste van deze Arctische archipel te zien. Spitsbergen heeft een strikt toerismebeleid en reizigers kunnen de hoofdstad Longyearbyen niet verlaten zonder een geregistreerde gids. Noorderlicht heeft speciale toestemming gekregen om te varen en dit magische landschap te verkennen met een geregistreerde gids aan boord, wat betekent dat gasten te allen tijde in veilige handen zijn.
Kolossale gletsjers, met ijs bedekte fjorden, dramatische besneeuwde toppen en een overvloed aan Arctische dieren in het wild zijn een constante herinnering aan hoe kwetsbaar deze wilde en ruige wereld werkelijk is. Vaak aangeduid als het “land van de middernachtzon”, wanneer de archipel van half mei tot eind september 24 uur per dag daglicht heeft; Dit epische terrein is zeker niet voor watjes!
Het doel van deze epische expeditie zeilreis is om 16 dagen rond het eiland Spitsbergen te varen. Hieronder vindt u een ruwe dag-tot-dag gids van wat u kunt verwachten op basis van eerdere reizen, maar houd er rekening mee dat alle routes afhankelijk zijn van het weer. Wanneer u aan boord gaat, heeft de kapitein een beter idee met bijgewerkte voorspellingen van wat u kunt verwachten van uw avontuurlijke zeilvakantie op Spitsbergen.
Dag 1: Inscheping in Longyearbyen
Klim aan boord van Noorderlicht in het kleine besneeuwde stadje Longyearbyen – de grootste bewoonde nederzetting op Spitsbergen. Geniet van een welkom door de bemanning en kapitein voor een heerlijk eerste diner aan boord terwijl het schip koers zet naar Bellsund, waar het voor anker zal gaan voor de nacht.
Dag 2: Gletsjer Fridtjofbreen en de historische bezienswaardigheden in Bellsund
Verken de kust bij Midterhuken in Bellsund, waar u een fantastisch uitzicht heeft op de 65 miljoen jaar oude bergketen van Spitsbergen. Tijdens de lunch vaart Noorerlicht naar Kapp Toscane, waar u een korte wandeling kunt maken naar Kvitfiskstranda (‘witte walvisstrand’) voordat u weer de zeilen hijst richting Hornsund of de Zuidkaap van het eiland Spitsbergen.
Dag 3-4: Rond de Zuidkaap richting het oosten van Spitsbergen
Als de weers- en ijscondities gunstig zijn, bezoekt u Hornsund, een van de meest onherbergzame en ijzige fjorden van Spitsbergen.
Deze fjord herbergt veel steile gletsjerfronten met een grote kans om zeehonden en beluga’s tegen te komen. Bezoek het Poolse onderzoeksstation in Isbjornhamna, waar we informatie kunnen krijgen over hun wetenschappelijke wildlifeprogramma’s.
Vanwege de stromingen die hier samenkomen, van de Noordelijke IJszee en de Barentszzee, is het belangrijk om deze oversteek van de Kaap zorgvuldig te plannen. Zodra we in de Storfjorden aankomen, is de kans groot dat we groepen walvissen tegenkomen. We varen vervolgens in noordelijke richting naar het eiland EdgeØya, dat bekendstaat om zijn grote rendierpopulatie en om zijn ijsberen.
Vanwege het vlakke en toegankelijke eiland hebben we de mogelijkheid om te landen bij Kapp Lee bij Dolerittneset (‘Dolerite point’). De brede toendra is bezaaid met rendiergeweien en walvisbotten en je kunt hier vaak poolvossen en grote kolonies drieteenmeeuwen vinden.
Dag 5: Bezoek de indrukwekkende Negribreen, Heleysundet.
Na het ontbijt bezoeken we Negribreen, een van de grootste en meest indrukwekkende gletsjers op Spitsbergen. De gletsjer is de afgelopen decennia aanzienlijk teruggetrokken, maar heeft nog steeds het breedste afkalffront op het hoofdeiland Spitsbergen. Als we de gletsjer naderen, komen we blauwe ijsbergen tegen, het blauw staat voor heel oud ijs!
Nadat we veel tijd hebben doorgebracht bij Negribeen, proberen we door de Heleysundet te varen, een smal kanaal dat berucht is om zijn sterke stromingen. In het kanaal ligt een naamloze baai waar alleen ons rode zeilschip voor anker ligt. De bemanning van Noorderlicht heeft deze baai een naam gegeven: de ‘Noorderlichtbukta’. Hier hebben we de mogelijkheid om een mooie wandeling te maken onder en op de kliffen van Straumslandet.
Dag 6: De beroemde vogelklif Alkefjellet
Afhankelijk van het getij verlaten we de Heleysundet om richting de spectaculaire vogelklif Alkefjellet te varen. We nemen de tijd om dit natuurwonder te bekijken en de 60.000 kortbekzeekoeten die hier broeden te bekijken. Noorderlicht is klein genoeg om langs de voet van de klif te varen, waardoor het niet nodig is om het vanaf de zodiac te bekijken, dus leun achterover en ontspan om de zeevogels van dichtbij te bekijken.
We brengen de rest van de dag door met zeilen in noordelijke richting door de Hinlopenstraat. De Hinlopenstraat is een 150 km lange zeestraat die Spitsbergen en Nordaustlandet scheidt en vaak moeilijk te bevaren is vanwege het dichte pakijs. Eenmaal in de Lomfjorden zoeken we een ankerplaats voor de nacht.
Dag 7: Nordaustlandet – de noordoostelijke grens van onze reis
Na een ochtendwandeling in Faksevagen met indrukwekkende uitzichten over de gletsjer Gullfaksebreen steken we de Hinlopenstraat over richting het meest noordoostelijke eiland van deze reis: Nordaustlandet. Dit eiland is grotendeels bedekt door de twee grote ijskappen – Austfonna en Vestfonna. Vergeleken met de rest van Spitsbergen zijn hier minder resten van menselijke activiteit te vinden, vanwege de geïsoleerde ligging, hoewel we sporen van Noorse en Russische invloed op het landschap kunnen vinden.
We kunnen een avondwandeling maken bij het bijzondere herkenningspunt Kinnvika, waar een Zweeds-Fins onderzoeksstation uit 1957-58 kan worden bezocht. Het project werd in 1959 stopgezet toen de financiering op was, waardoor de 10 leegstaande houten gebouwen nu mysterieus lijken.
Dag 8-9: 80 graden noordwaarts richting de ‘de Zeeuwse Uitkijck’
De komende twee dagen vieren we dat we het meest noordelijke punt van onze reis op 80 graden noorderbreedte hebben bereikt. We varen langs het eiland Moffen, een walrus- en vogelreservaat, waar we goed uitkijken om groepen walrussen te zien. In dit noordelijke gebied bepaalt het ijs waar we varen en waar we aan land gaan.
Mogelijk vinden we op een van deze dagen een ankerplaats dicht bij Ytre NorkskØya waar we hopelijk kunnen landen bij de Zeeuwsche Uitkijck. Hier bouwden walvisvaarders uit Zeeland in 1617 een blubberkookplaats en konden ze vanaf het hoogste punt van het eiland goed uitkijken naar walvissen.
Dag 10: Walvisvaartgeschiedenis bij Smeerenburg
We varen verder naar het westen en gaan naar AmsterdamØya, waar we een goed inzicht krijgen in de walvisvaart in de 17e eeuw. Hier vindt u Smeerenburg, een voormalige nederzetting van Nederlandse walvisvaarders die in de periode van 1617 tot 1646 uitgroeide tot het centrum van de Nederlandse walvisvaart. De nederzetting bestond uit pakhuizen, huizen en een smidse. Hoefijzervormige ovens werden gebruikt om het blubber van de walvissen te koken, olie te winnen die werd gebruikt voor zeep en brandstof voor lampen. Restanten van blubberovens, graven en huizen zijn hier en daar nog steeds te vinden.
Dag 11-12: De gletsjers van Kongsfjord en Krossfjord
Als we naar het zuiden varen, proberen we de adembenemende blauwgroene baai van de Magdalenafjord te vinden. Met ruige en puntige bergtoppen en indrukwekkende gletsjers is het een paradijs in de Arctische wateren.
We varen verder naar de prachtige Kongsfjord en Krossfjord, waar we worden begroet door de torenhoge rotswand van de gletsjer “14 juli”. Baardrobben rusten vaak op de gebroken ijsschotsen en in de buurt van de gletsjer kunnen we broedkolonies van zeekoeten, drieteenmeeuwen en papegaaiduikers vinden.
Deze fjorden bieden talloze bezienswaardigheden. We kunnen bijvoorbeeld een landing organiseren op het schiereiland Blomstrandhalvoya, waar de overblijfselen van een marmermijn te zien zijn bij Ny London. Vanaf deze locatie hebben we ook een prachtig uitzicht op de Tre Kroner, de drie iconische bergtoppen die door de ijskap heen schijnen.
Dag 13: Walrussen en een panoramisch uitzicht op de Prins Karls Forlandet
Vandaag beginnen we vroeg en varen we zuidwaarts richting de St. Johnsfjord. Om daar te komen varen we door de Forlandsundet-straat. Historisch gezien is de Forlandsundet-straat altijd een angst geweest voor veel walvisvaarders, vanwege de Forlandsrevet-zandbank aan de noordkant. Vanwege de geringe diepgang is de Noorderlicht een van de weinige schepen die door deze wateren kan varen, hoewel de bemanning volledige concentratie nodig heeft.
Als we deze passage kunnen voltooien, landen we bij Murraypynten en lopen we door de heuvels met een prachtig panoramisch uitzicht op de ruige bergen en gletsjerlandschappen van Spitsbergen.
’s Middags zetten we de reis voort naar het zuiden, richting de St. Johnsfjord, waar we voor anker gaan in de beschutte baai.
Dag 14: Spookstad in Sovjetstijl: Barentsburg
Afhankelijk van de beschikbaarheid van een ligplaats in Barentsburg varen we richting de Russische mijnnederzetting waar we tegen het einde van de middag aankomen.
Vanaf de kade waar ons schip is afgemeerd, moeten we eerst zo’n 140 houten treden beklimmen voordat we de hoofdstraat ingaan. Hier zien we dat de Sovjetperiode zijn sporen heeft achtergelaten. Er staat een levensgrote buste van Lenin in het midden van de stad, billboards met foto’s van arbeiders en modernistische Sovjetgebouwen. Verder vindt u hier de meest noordelijke brouwerij ter wereld en het Pomor Museum. ’s Avonds kunt u genieten van lokaal gebrouwen bieren en Russische snacks met een deel van de bemanning van Noorderlicht.
Dag 15: Zeilen richting Longyearbyen
’s Ochtends hopen we een laatste landing te maken in Colesbukta, voordat we terugvaren naar Longyearbyen.
Dag 16: Afscheid Noorderlicht
Na een stevig ontbijt kunt u om 09:00 uur van boord.
Inbegrepen
Niet Inbegrepen