Zeilvakantie in Noorwegen en Spitsbergen met de Noorderlicht

Zeilvakantie Svalbard Spitsbergen 16 Dagen Rondreis 2 2024

15 jul 2024 t/m
30 jul 2024

Een rondvaart rond Spitsbergen biedt u de beste mogelijkheden voor een complete Arctische ervaring. Stap aan boord van zeilschip Noorderlicht en ga mee op zoek naar ijsberen, walrussen & walvissen, poolvossen en bijzondere vogelsoorten zoals de ivoormeeuw en papegaaiduikers. Sta versteld van de veelzijdigheid van de Arctische wildernis met spectaculaire gletsjers, ontmoetingen met Arctische dieren en duik in de geschiedenis van Spitsbergen met een bezoek aan historische walvisstations.

Dag 1: Inscheping in Longyearbyen

U komt aan op het kleine vliegveld van Longyearbyen, gelegen op ongeveer 15 minuten rijden van het centrum van het stadje.

Ons zeilschip Reade Swan // Noorderlicht ligt voor u klaar bij de zogenaamde ‘drijvende pier’ waar u vanaf 16.00 uur kunt inschepen. Na een welkom van de kapitein worden de landvasten losgegooid en zet het schip koers richting Bellsund.

Dag 2: Glacier Fridtjofbreen en de historische bezienswaardigheden in de Bellsund

In de Bellsund organiseren we een landing op Midterhuken. Tijdens de lunch varen we naar Kapp Toscane, waar we worden afgezet bij 3 oude roeiboten. Vandaar lopen we naar Kvitfiskstranda (‘wit walvisstrand’). Afhankelijk van de weersomstandigheden varen we verder richting de Hornsund of de Zuidkaap van het eiland Spitsbergen.

Dag 3-4: Rondom de Zuidkaap richting het oosten van Spitsbergen

Als de weer- en ijscondities ons gunstig gezind zijn, bezoeken we de Hornsund. Deze twee dagen staan in het teken van het ronden van de beruchte Zuidkaap. Vervolgens varen we in noordelijke richting naar het eiland EdgeØya. Vanwege het vlakke en toegankelijke eiland hebben we de mogelijkheid om te landen op Kapp Lee bij Dolerittneset (‘Dolerite point’).

Dag 5: Bezoek het indrukwekkende Negrigreen, Heleysundet & ‘Noorderlichtbukta’

Na ruim de tijd te hebben genomen voor de Negribeen, zullen we proberen door de Heleysundet te zeilen. In het kanaal is een naamloze baai waar alleen ons rode zeilschip voor anker ligt. De bemanning van de Noorderlicht heeft daarom deze baai een naam gegeven: de ‘Noorderlichtbukta’. Hier hebben we de mogelijkheid om onder en op de kliffen van Straumslandet te wandelen.

Dag 6: De beroemde vogelrots Alkefjellet

We zetten koers richting de spectaculaire vogelrots Alkefjellet. De rest van de dag zeilen we in noordelijke richting door de Hinlopenstraat. In de Lomfjorden zoeken we een ankerplaats voor de nacht.

Dag 7: Nordaustlandet – de noordoostelijke grens van onze reis

Na een ochtendwandeling in Faksevagen met indrukwekkende uitzichten over de gletsjer Gullfaksebreen, steken we de Hinlopen Strait over richting het meest noordoostelijke eiland van deze reis: Nordaustlandet. Mogelijk maken we een avondwandeling bij de bijzondere bezienswaardigheid Kinnvika.

Dag 8-9: 80 graden noordwaarts richting de Zeeuwse Uitkijck

De komende twee dagen vieren we het passeren van het meest noordelijke punt van onze reis op 80 graden noorderbreedte. We varen langs het eiland Moffen. In dit noordelijke gebied bepaalt het ijs waar te zeilen en waar aan land te gaan. Afhankelijk van de omstandigheden kunnen we de natuurlijke haven Mushamna en het immense gletsjerfront van de Monaco Breen in de Love Fjord verkennen of varen we naar de Raudfjorden met zijn typische rode bergen.

Dag 10: Geschiedenis van de walvisvangst bij Smeerenburg

Als we verder naar het noorden varen, komen we het eiland Amsterdam tegen. Na de landing krijgt u een uitgebreide lezing over de walvisvangst in Smeerenburg en zet het schip koers naar Sallyhamna waar we een ankerplaats zullen zoeken voor de nacht.

Dag 11-12: De gletsjers van Kongsfjord en Krossfjord

De volgende ochtend varen we naar de prachtige Kongfjord en Krossfjord waar we worden begroet door de torenhoge gletsjer van “14 juli”. Mogelijk kunnen we ook een landing op het schiereiland Blomstrandhalvoya organiseren.

Dag 13: Walrussen en een panoramisch uitzicht op de Prins Karls Forlandet

Vandaag vertrekken we vroeg en varen we een zuidelijke koers richting de St. Johnsfjord. Als we deze passage kunnen voltooien, maken we een landing op Murraypynten. In de middag vervolgen we de reis naar het zuiden, richting de St. Johnsfjord, waar we in de beschutte baai voor anker gaan.

Dag 14: Spookstad in Sovjetstijl: Barentszburg

Indien mogelijk een stop maken in de beschutte en prachtige baai van St. Johnsfjord. Na een avontuurlijke tocht in de ongerepte natuur van Spitsbergen krijgt u de gelegenheid om vrij te bewegen zonder begeleiding van een gids met geweer, zoals in het grootste deel van Spitsbergen wel nodig is.

Dag 15 : Zeilen richting Longyearbyen

In de ochtend hopen we een laatste landing te maken in Colesbukta. De rest van de dag zeilen we terug naar Longyearbyen.

Dag 16: Vaarwel Noorderlicht

Ons avontuur door het Arctische landschap van Spitsbergen is helaas ten einde. Na een stevig ontbijt wordt u vriendelijk verzocht om 09:00 uur van boord te gaan.

LET OP: alle routes zijn alleen bedoeld als richtlijn. De programma’s variëren afhankelijk van het ijs, het weer en de omstandigheden in het wild. Landingen zijn afhankelijk van de beschikbaarheid van de locatie, toestemmingen en milieuoverwegingen volgens de AECO-voorschriften. Officiële vaarplannen en landingsslots worden voor aanvang van het seizoen met AECO ingepland, maar de expeditieleider bepaalt het definitieve plan. Flexibiliteit staat voorop bij expeditiecruises