De reis
Vanuit de oude vestingstad van St. Malo zeilen we waarschijnlijk naar een andere mooie stad, Granville. De planning is van het tij afhankelijk, de sluis bij St. Malo draait rond hoogwater en Granville heeft een drempel, zodat de haven niet droogvalt. Een leuke puzzel. Anders, of de dag erna zeilen we ook naar Iles des Chausey, het enige Franse Kanaal eiland. Hier is geen haven, maar als het geen springtij is dan kunnen we voor anker op een beschutte plek en een mooie wandeling maken. De kleine archipel van Iles des Chausey bestaat uit 52 kleine eilandjes, maar met laagwater zijn dat er 365. Kenmerkend en onderscheidend van de andere Kanaaleilanden zijn de prachtige witte stranden. Als alles meezit kunnen we hier ook nog lekker zwemmen.
Daarna zeilen we naar een ankerplek bij Jersey waar we na een mooie zeildag nog even aan wal kunnen om de benen te strekken. Ook het eiland Geurnsey en Sark staan op het programma. Het plan is om op Geurnsey in St. Peter Port een dag te blijven liggen voor een mooie lange wandeling en misschien ’s avonds nog even langs een bruisende pub. Bij het kleine eiland Sark gaan we voor anker en is er ook nog tijd voor een wandeling en hopelijk Thee met scones. Extra leuk op Sark zijn alle braamstruiken langs de weg. Er is ook nog tijd om Carteret aan te doen aan de kust van Normandië, voor deze haven komt het tij heel nauwkeurig, maar dit plaatsje met duinen is ook zeker de moeite waard. We eindigen in St. Helier op Jersey, waar we uit eten gaan bij een heerlijke Pizzeria (de beste van de wereld)!
Het verval (verschil tussen eb en vloed) is hier gigantisch. Dit is één van de charmes van varen in dit gebied, sterke getijstromingen en een groot verval tot wel 12 meter met springtij. “Not for the faint hearted” zoals de Britten dit mooi benoemen. Door het grote getijverschil (verval) verandert het landschap continu en met de vele bijzondere rotsformaties is dat een prachtig gezicht.
De dag-afstanden variëren, afhankelijk van het weer en getij, tussen de 11 en 25 mijl. Bovengenoemd schema is afhankelijk van weer, wind en getij, indien nodig wijken we hiervan af.